Overslaan en naar de inhoud gaan

Een Facebook-groep, de oplossing voor meer bereik?

De laatste update van Facebook voor het nieuwsoverzicht bezorgt pagina’s minder organisch bereik en paginabeheerders grijze haren. Hoe bereik je toch je doelgroep zonder al teveel kosten? Een Facebook-groep is misschien een oplossing. Hoe ga je hiermee aan de slag? En waarom is dit een goed idee? Dat lees je hier.   

Facebook-groepen terug aan de bak?

Zoals je wel weet is het organische bereik voor Facebook-pagina’s heel wat minder sinds de laatste Facebook-update. Interactie tussen persoonlijke profielen is terug belangrijk voor Facebook. Iets wat In Facebook-groepen heel erg aanwezig is. In oktober kregen de groepen extra functionaliteiten. Facebook lijkt ze hiermee terug aantrekkelijk te willen maken. Zijn het reddingsboeien voor meer bereik en worden we nu allemaal ‘community builders’?

Het succes van groepen

Op een Facebook-pagina deel je vaak eenzijdig informatie met je publiek. Een Facebook-groep brengt mensen met dezelfde interesses bij elkaar. Iedereen is zender en ontvanger en communiceert met elkaar. Er ontstaat een community waar open gecommuniceerd wordt en levendige conversaties ontstaan. Door de veiligheid van een (gesloten) groep is er hier meer engagement dan op een Facebook-pagina.  

Content anders inzetten

Moeten we nu de communicatiestrategie van onze pagina verhuizen naar een groep? Nee. Zo werkt het niet. De doelstellingen van een pagina en een groep verschillen en vragen om een andere aanpak. De contentstrategie in een community is niet de contentmarketing die we gewoon zijn. Het draait om vertrouwensrelaties en groepscontent opbouwen. De content die je op een pagina deelt is vooral informatief, die voor een groep is mobiliserend en activerend.

Je rol in een groep

In een groep heb jij niet de hoofdrol. Er is vooral user generated content via de actieve leden van de groep. Zij bepalen hoe je groep draait. Jijzelf moet er eerst vertrouwen en status verwerven. Je kan er dus niet zomaar reclame droppen. Jouw taak is mobiliseren en activeren van content. Denk dus in functie van de groep. Tip: deel je verantwoordelijkheid met actieve leden, duid moderators aan. Zij kunnen dan content plaatsen die voor meer interactie zorgt dan als je als organisatie iets plaatst.

Tien interactietips voor groepen:

  1. Voorbereidend werk
    Denk na over de dynamiek die je in je community wilt en hoe content hiertoe kan bijdragen. Onderzoek welke gemene deler potentiële leden kan samenbrengen. Denk maar aan beroep, interesse, plaats, actie, leefomstandigheden, doel, … Welke interesses hebben je volgers gemeen en hoe kun je deze mensen samenbrengen in een groep?
     
  2. Kies de veiligheidsgraad van je groep
    Een groep kan open, gesloten of privé zijn. Kies de privacy-instelling die het best bij jouw groep past. Weet dat een gesloten groep een groter veiligheidsgevoel geeft waardoor mensen zich hier sneller durven blootgeven.
     
  3. Mensen verzamelen
    Zoek een publiek voor je groep. Nodig bijvoorbeeld de fans van je pagina uit, je vrienden, klanten, enzovoort. Gebruik ook andere marketing- of communicatiekanalen om groepsleden te werven. Denk maar aan e-mail, Whatsapp, Instagram, LinkedIn …
     
  4. Screen je leden
    Natuurlijk moet je niet je leden gaan natrekken en detective spelen. Maar je kan wel bij het aanmelden vragen stellen om naar de interesse te polsen. Stel een vraag op via Privacy settings > aanvragen leden > voeg een vraag toe. En leid daaruit af of je iemand tot de groep wil toelaten of niet.
     
  5. Verwelkom nieuwe leden
    Je kan voor Facebook-groepen een welkomstboodschap schrijven en instellen. Je krijgt van Facebook een melding met daarin een overzicht van het aantal nieuwe leden. Een vooringesteld bericht met de getagde leden verschijnt dat je kan personaliseren met jouw tekst.
     
  6. Pin een belangrijk bericht bovenaan
    Is er info die iedereen moet zien zoals een introductietekst over de groep, de bijhorende regels of richtlijnen? Pin deze dan bovenaan vast door op de 3 puntjes te klikken en ‘dit bericht bovenaan vastzetten/pin post’ te klikken.
     
  7. Zwengel conversaties aan
    Leid de groepsconversaties in goede banen door zelf ook deel te nemen aan de conversaties. Maar overdrijf ook niet met je aanwezigheid. Moedig mensen aan door vragen te stellen en te beantwoorden, in te spelen op berichten of discussies van leden, … Je kan bijvoorbeeld ook opdrachten of uitdagingen geven. Voor een fotografiegroep is dit bijvoorbeeld een goed idee. Maar weet dat conversaties en interacties voortkomen uit gepassioneerde leden.
     
  8. Deel speciale content
    Denk maar aan videocontent of live-video. We weten dat live-uitzendingen veel engagement oproepen. Gebruik dit, deel bijvoorbeeld het liveverhaal van je Facebook-pagina in je groep. Zo kun je ook daar meer bezoekers krijgen. Laat bijvoorbeeld jezelf zien in een opgenomen video, zo boost je de positie van je video in je nieuwsoverzicht want Facebook is verlekkerd op betekenisvolle sociale interactie.
     
  9. Maak een poll
    Pols naar wat er in de groep leeft. Maak een poll waar verschillende antwoorden mogelijk zijn. Hier kun je laten stemmen op ideeën, vragen wat leden willen zien, eigen ideeën delen, …Zo kun je je toekomstige communicatie hierop afstemmen.
     
  10. Modereer berichten
    Volg de discussies in je groep op. Soms kan het eens uit de hand lopen. Verwijder spam, pest- en troll-berichten of posts die voor negatieve ervaringen zorgen. Licht in je richtlijnen ook toe waarom bepaalde berichten verwijderd kunnen worden. Als een lid zich niet aan de regels houdt, kun je hem nog altijd uit de groep verbannen.

Lange termijnvoordelen van een Facebook-groep

Een Facebook-groep levert je ook voordelen op lange termijn op. Zo krijg je betere inzichten in je doelgroep en heb je interessante content ter beschikking door co-creatie. Je klanten zijn sneller loyaal en maken eerder reclame voor je brand. Dit zorgt ook voor een betere klantretentie. Je hebt misschien een ondersteunende rol maar je krijgt er veel voor terug. Want dankzij de mond-tot-mondreclame en klantloyaliteit verhoogt je omzet.

De toekomst van de Facebook-pagina’s ziet er somber uit na laatste Facebook-update. Bedrijven zoeken andere manieren om organisch bereik te krijgen. En liefst gratis. Een Facebook-groep kan een oplossing zijn. Het vraagt wel om een andere aanpak. Denk er eerst over na want het kost veel energie. En hou in het achterhoofd dat het draait om de community, niet alleen om je bedrijf.

Schieten de groepen nu als paddenstoelen uit de grond? Misschien. De vrees bestaat dat er téveel groepen gaan komen. Of dat ook gebeurt, … dat is afwachten.

Hulp nodig bij je online marketing?

Vraag onze raad