logo

Maak nu ook Facebook-advertenties in MailChimp

06/04/2017


In MailChimp kun je nu ook Facebook-advertenties maken. Wat houdt dit in, wat zijn de voordelen, waar hou je rekening mee?

MailChimp gaat huwelijk aan met Facebook

MailChimp verenigt sinds januari 2017 het beste van twee werelden: de eenvoudige interface en bruikbare data van MailChimp met het bereik van Facebook. Facebook is nog altijd een belangrijk online communicatiekanaal. Mensen checken er dagelijks hun berichten. Marketeers en online verkopers spelen hier graag op in want via Facebook kun je zowel huidige als potentiële klanten bereiken op verschillende apparaten.

De voordelen van Facebook ads in MailChimp:

  • Alles op één plaats
  • Gebruiksvriendelijk, gemakkelijk en snel
  • Gericht klanten en prospects bereiken
  • Snel publiek laten groeien
  • Geen extra kost aangerekend door MailChimp
  • Gebruik van je emaillijsten en vergelijkbare contacten
  • Duidelijke rapporten (inkomsten, uitgaven, prestaties, …)
  • Voor iedere Facebookgebruiker onafhankelijk van het MailChimp betaalplan

Opmerking: Als je je webshop verbonden hebt, zal MailChimp het rendement van je advertentie nagaan, hoeveel producten er verkocht zijn, de verworven klanten, de resultaten ten opzichte van de kosten, … Zonder hiervoor MailChimp te verlaten.

Maak een advertentie in enkele stappen:

1. Kies het campagnetype Facebook ad bij  Create Campaign
2. Koppel je Facebookpagina aan MailChimp
3. Kies het publiek dat de advertentie zal zien:

- bestaande contacten in een lijst (min.100);
- vergelijkbare contacten in je lijst Facebookgebruikers;
- contacten met bepaalde interesses die jij kiest.

4. Kies je budget en de looptijd
5. Maak je advertentie: kies voor een advertentie met één afbeelding of Carrousel en voeg je afbeelding(en), copy en bestemmingslink toe.
6. Lanceer je advertentie

Opmerking: Eenmaal je advertentie gelanceerd is kun je hem niet meer aanpassen. Controleer dus goed de inhoud voordat je hem lanceert.

Tips om een goede advertentie te maken:

  • Kies het juiste publiek, maak je doelgroep niet te groot
  • Schrijf effectieve copy met een heldere, precieze boodschap
  • Zorg dat het past bij je brand: een consistente tone of voice
  • Stem je advertentie en landingspagina op elkaar af
  • Voeg een duidelijke CTA toe
  • Kies aantrekkelijke afbeeldingen

Respecteer de regels van Facebook

Ook als je via MailChimp je advertentie maakt, moet je de regels van Facebook volgen. Voldoet je ad hier niet aan, dan kan hij afgekeurd worden. MailChimp kan hier dan niets aan veranderen.

Trek conclusies dankzij je rapporten

Omdat je je Facebookadvertentie in MailChimp maakte, wordt deze automatisch hier beoordeeld. Wat is de prestatie, hoeveel klanten hebben je gevonden, hoeveel impressies en kliks zijn er, hoeveel heb je verkocht, enzovoort? Zo zie je of je advertentie werkt of niet en kun je in de toekomst eventueel bijspijkeren.

  • Gebruik kwalitatieve foto’s in een hoge resolutie (1080x1080 of 1200x628)
  • Plaats zo weinig mogelijk tekst op je afbeelding, denk aan de 20% regel van Facebook
  • Maak een relevante ad: inhoud die je publiek aanspreekt en je merk vertegenwoordigt
  • Vermijd teveel hoofdletters, uitroeptekens en spamtaal

Trek conclusies dankzij je rapporten

Omdat je je Facebookadvertentie in MailChimp maakte, wordt deze automatisch hier beoordeeld. Wat is de prestatie, hoeveel klanten hebben je gevonden, hoeveel impressies en kliks zijn er, hoeveel heb je verkocht, enzovoort? Zo zie je of je advertentie werkt of niet en kun je in de toekomst eventueel bijspijkeren.

Wil je vanuit MailChimp snel een eenvoudige advertentie maken, dan komt deze geïntegreerde Facebookfunctie goed van pas. Wil je echter uitgebreide gesponsorde berichten maken, dan werk je best met Facebook advertentiebeheer.

Ook aan de slag met MailChimp of met Facebook-advertenties? Vraag ons advies